среда, 28 января 2015 г.

ТИЖДЕНЬ ПСИХОЛОГІЇ В ГІМНАЗІЇ



ТИЖДЕНЬ ПСИХОЛОГІЇ В ГІМНАЗІЇ 

АВТОР: ПИЖИК ГАЛИНА ГРИГОРІВНА,
практичний психолог вищої категорії                                          
Мелітопольської гімназії №10
Мелітопольської міської ради Запорізької області

Дата проведення: другий тиждень травня.
Назва тижня: «Гармонія».
Мета проведення тижня: виховання психологічної культури учасників навчально-виховного процесу в гімназії; формування стійких навичок конструктивного спілкування, розвиток соціальної компетентності; формування важливих життєвих навичок, які сприяють успішній адаптації в суспільстві; сприяння розкриттю творчих здібностей особистості учня.
Координатор тижня: Пижик Галина Григорівна, практичний психолог      Мелітопольської гімназії №10

ПЛАН  ТИЖНЯ
День тижня
Назва заходу
Зміст роботи
Учасники
Час
Понеділок
Відкриття тижня психології         «На старті»
Створення атмосфери довіри і з`єднання груп та класних колективів.
5-11 кл.
13.00
Вівторок
Засідання творчих груп юних психологів           «У морі емоцій»;


Робота в тренінгових групах «Саморегуляція»
Розширення знань про почуття і емоції, розвиток здібності їх прийняття, навчання навичкам вираження особистісних емоцій і читання їх у інших людей.
Саморегуляція та її компоненти. Аутогенне тренування. Музична релаксація. Використання кольору для саморегуляції особистості.
5-7 кл.



8 кл.
Педагоги


14.00



17.00
18.00

Середа
Розвиваючі заняття              «У світі людей»;



Ділова гра «Я+ТИ»
Підвищення комунікативної грамотності  учнів, навчання навичкам конструктивного спілкування, вміння слухати, висказувати свою точку зору, знаходити компромісне рішення, розуміння інших людей.
Розвиток гендерної самосвідомості дівчат і юнаків; усвідомлення гендерних відмінностей.
9 кл.




10-11 кл.
10.00




16.00

Четвер
Тренінгове заняття      «Логіка мислення»

Формування навичок та вмінь управління креативним процесом; усвідомлення і подолання бар’єрів прояву креативності.
9-10 кл.
10.00
П’ятниця
Засідання секції МАН з психології        «У глибинах душі»
Створення умов для самопізнання, знайомство з особистісним внутрішнім світом та орієнтація у ньому.
10-11 кл.
14.00
Субота
Урок з психології «Минуле, теперішнє, майбутнє»;




Групові консультації для батьків «Життєва перспектива моєї дитини»
Підведення підсумків тижня психології  «Фінал»
Створення умов для визначення своєї життєвої перспективи, життєвих цілей, шляхів і способів їх досягнень. Тест «Мій психологічний портрет». Психологічна характеристика: взаємодія з навколишнім світом; спосіб сприйняття інформації; спосіб прийняття рішення; тип планування життя.




Підведення підсумків, закріплення досягнутих результатів, завершення групової роботи.

9, 11 кл.






Батьки учнів 9, 11 класів


5-11 кл.

11.00






17.00



15.00




РЕПОРТАЖ
про хід проведення тижня психології «Гармонія»

День №1. Понеділок.

Відкриття тижня психології «На старті».
     У відкритті тижня психології приймають участь гуртківці гімназичного гуртка «Психолог-дослідник» (16 учнів, 10-11 клас), які під керівництвом практичного психолога Пижик Г.Г., провели серед учнів 5-11 класів наступні вправи (наводимо для прикладу найбільш цікаві вправи): 
1. Вправа «Ми схожі»
Мета: знайомство учасників друг з другом, підвищення довіри один до одного.
Тривалість вправи – 10 хв.
Лунає легка музика.
     Учасники  хаотично ходять по кімнаті і говорять кожному, хто йде назустріч дві фрази, які починаються зі слів:
-         Ти схожий на мене тим, що … - Ти відрізняєшся від мене тим, що …
По закінченню проводиться обговорення, звертається увага на те, що було легко і що було важко зробити, які були відкриття. У висновках робимо заключення, що ми всі схожі між собою і в той же час різні, але ми маємо право на ці відмінності і ніхто не може заставити нас бути іншими.

2.  «Емоційна діагностика»
Мета: діагностика стану учасників. Прослідкувати динаміку змін емоційного стану учнів.
Необхідний матеріал: малюнок чоловічка, набір олівців або фломастерів, які відповідають люшерівським кольорам.
Тривалість вправи – 15 хв.
Інструкція: ми знаємо, що кожен колір несе в собі якийсь стан, настрій, закрийте очі, відчуйте свої кольори, якого кольору ваша голова, тіло, руки, ноги, запам’ятайте ці кольори. Зараз я роздам вам чоловічків і набори олівців, а ви розмалюєте одного з них, у відповідності до тих кольорів, які почували у собі. Після виконання завдання кожен представляє свій малюнок, називаючи свій колір настрою.

День №2. Вівторок.
Засідання творчих груп юних психологів «У морі емоцій»                                    Під час засідань творчих груп (учні 5-7 класів; 3 групи) учні визначили поняття «емоція»; з’ясували, що емоції поділяються на позитивні та негативні; навчилися навичкам вираження емоцій і читання їх у інших людей; розвивали здібності прийняття емоційних станів (наводимо деякі цікаві наробки).
 Інформаційне повідомлення «Емоції. 10 фундаментальних емоцій» (10 хв.)           Емоції (від фр.еmоtion – хвилювання, збудження) – складний стан організму, що припускає тілесні зміни розширеного характеру – в диханні, пульсі, залозо-виділеннях, і на ментальному рівні, стан збудження чи хвилювання, що позначається сильним почуттями, і зазвичай імпульсом щодо певної форми поведінки.
ЕМОЦІЇ
ПОЗИТИВНІ
НЕГАТИВНІ
Задоволення, радість, захват, замилування, самовдоволення, упевненість, задоволеність собою, повага, довіра, симпатія, ніжність, любов, подяка, полегшення, безпека, каяття
Горе (скорбота), невдоволення, туга, сум, нудьга, розпач, засмучення, тривога, страх, жах, жалість, жаль, розчарування, ревнощі, образа, гнів, презирство, обурення, гордість, ворожість, заздрість, сумнів, розгубленість
10 фундаментальних емоцій: цікавість, радість, здивування, гнів, горе, огида, відраза, страх, сором, вина.                                                                               Перегляд портретів людей і визначення емоційного стану (5 хв.)
 Психогімнастика «Тренуємо емоції»                                                                 Мета: розвиток вміння відчувати настрій і співчувати іншим.                   Тривалість: 10 хв.                                                                                                              Інструкція: зараз кожен з нас буде виступати в ролі актора. Для цього вам треба взяти картку і зобразити сценічний образ у центрі нашого кола. На підготовку – 2 хв.     
·        Усміхнутися, як (кіт на сонце; саме сонце; хитра лисиця; ніби ти побачив чудо);
·        Посердитися, як (два барана на мосту; дитина, в якої забрали іграшку);
·        Злякатися, як (заєць, що побачив вовка; кошеня, на якого гавкає собака);
·        Втомитися, як (батько після роботи; людина, що підняла важкий вантаж);
·        Відпочити, як (турист, який зняв важкий рюкзак; втомлений воїн після перемоги).                                                                                        Обговорення: Яку емоцію було складно показати? Яка емоція вам сподобалась? Яка ні?

Робота в тренінгових групах «Вчимося саморегуляції»
     Учні 8-х класів, які входили до тренінгової групи, навчилися ефективно використовувати методи саморегуляції, які сприятимуть нормалізації психічного стану.
1.                Вправа «Доброго дня, я дарую тобі…»                                                            Тривалість – 5 хв.                                                                                                                    Інструкція: усі встають у коло, пропонуємо учасникам привітатися одне з одним і по черзі побажати чогось приємного.
2. Кольоротерапія «Усі кольори веселки»
Перегляд презентації, яку підготувала учениця 11 класу Мелітопольської гімназії №10 Ясинська Катерина (займається розробкою науково-дослідницької роботи МАН з психології).
3. Обговорення: саморегуляцію можна розглядати як сукупність послідовних дій, необхідних для досягнення результату, як здатність особистості створити програму діяльності і на цій основі керувати своїми діями та станом. Компоненти саморегуляції, які ми сьогодні використовували: аутогенне тренування, музична релаксація, кольоротерапія.
- Який метод саморегуляції вам подобається найбільше? – В який момент ви змогли повністю розслабитися? – Що ви самостійно використовуєте для зняття напруження, стомленості?
4. Етюд «Слухаємо себе»
Інструкція: впродовж 1-2 хв. Учасники розслабляються і «слухають» себе, після чого зображують свій настрій на колективному малюнку.
Колективний малюнок до етюду «Слухаємо себе»

  Тренінгова група, до складу якої входили педагоги, також активно прийняли участь у тижні психології та пройшли релаксаційний комплекс «Будинок моєї душі»! 
 Релаксаційний комплекс «Дім моєї душі».
Мета: навчитися самостійно знімати з себе психічне напруження за допомогою аутогенного тренування і музичної релаксації.                                                       
Тривалість – 20 хв.                                                                                                                        
Лунає музика:І.С.Бах Прелюдія №1 (2хв.30сек.), Ф.Шопен Прелюдія №4 (2хв.30 сек.)
Інструкція:
Сядьте зручно, заплющте очі. Відчуйте ваші руки – вони відразу стануть теплими, м`якими. Плечі вільні. Зніміть напруженість з обличчя; у голові має з`явитися легка порожнеча. Дихання повільне… Світ згодом стає чарівним, і легкий туман огортає вас. Коли виникає розслаблення, ви перестаєте розуміти, де межі вашого тіла – ви ніби тут, і ніби вас немає. Уявіть: блакитний туман, як тепла вода, стелиться біля ваших ніг. Туман підіймається все вище і вище… ви розчиняєтесь у ньому. Немає тіла, немає меж. Ви зникли повністю і залишилися лише сонячні зайчики на поверхні цього блакитного океану – високо в небі. Ви розкинули руки – летите і дихаєте на повні груди. Як гарно навколо: горизонт, далекі гори, зелений ліс, величезний синій океан під вами… Можна здійнятися до хмар, вище них, розслабитися, лягти на хмаринку, відпочити. Можна літати або лежати на землі, насолоджуючись свободою. Знайдіть на землі місце, де вам добре. Для когось це лісова річка, галявина, де ростуть квіти. Хтось опиниться високо в горах, де прохолодний туман, де самотньо, де чисте і прохолодне повітря. Можливо, хтось забажає опинитися на скелі, з якої відкривається вид на море. І на тому місці, що ви вибрали, ви збудуєте будинок. Поки що він існує у вашій уяві. Але контури його ви вже бачите. Яким він буде: великим чи маленьким? Які будуть стіни вашого будинку? Що в ньому буде? Які будуть вікна – великі, легкі чи, може, то будуть маленькі, акуратні віконця? Якими будуть вхід, двері? Чи будуть на них замки? Яка кімната буде найулюбленішою у вашому будинку? Спробуйте зараз усе це побачити. Уявіть собі кімнату, де ви працюєте, чи ту, де відпочиваєте. Що ви відчуваєте до всього того, що оточує вас? Погляньте навкруги, на свій будинок: чи подобається він вам? Збережіть його в пам’яті! Це ваш світ. Ви – володар цього світу, його центр та його частина. А зараз постарайтеся не забути нічого з того, що ви бачили, і повільно «вертайтесь» назад.

Лунає музика: Глюк «Мелодія» (2 хв.), Ф. Шопен Прелюдія №17(2 хв. 45сек.)


День №3. Середа.
Розвиваючі заняття «У світі людей»                                                                    були проведені для учнів 9-х класів практичним психологом Пижик Г.Г.           Учням найбільше сподобалася наступна вправа:
Вправа «Згода, незгода, оцінка»
Мета: показати та засвоїти механізми створення ефективної комунікації.
Тривалість: 15 хв.
Інструкція: учасники об’єднуються в три групи. Кожній групі дається картка з варіантом завдання:
·        Складіть перелік слів і фраз, за допомогою яких ви висловлюєте згоду.
·        Складіть перелік слів і фраз, за допомогою яких ви висловлюєте незгоду.
·        Складіть перелік слів і фраз, за допомогою яких ви висловлюєте оцінку дій або вчинків іншої людини.
На виконання дається 5 хвилин. Після цього кожна група демонструє результати своєї роботи. Після обговорення на плакаті записуються ті фрази, які можна використовувати під час ефективного спілкування. На екрані за допомогою мультимедійної дошки демонструються тези згоди і незгоди людини з думкою іншого:
ПАМ `ЯТАЙ! Висловити згоду тобі допоможуть такі фрази:
·        Це не викликає заперечень (сумніву)…
·        Я готовий з цим погодитися ….
·        Мені близькі ці думки …
·        Я поділяю (підтримую) точку зору (думку) …
·        Я теж хотів це (про це) сказати
·        Моя точка зору (позиція) цілком збігається
·        Ніхто і не заперечує
Ти не скривдиш іншого, якщо вираження своєї незгоди почнеш зі слів:
·        Мені так не здається
·        Я думаю по - іншому (навпаки) ….
·        Я дотримуюсь іншої думки …
·        У мене інша (протилежна) точка зору
·        Я дозволю собі не погодитися з вами …
·        На жаль, не можу погодитися з вами …
·        Мені хотілося б висловити свою незгоду …

Ділова гра «Я+ТИ»                                                                                                    була проведена для учнів 10-11 класів, в ній прийняли участь 24 учня, емоційнішими були дівчата, а хлопці були більш логічними!
Ділова гра «Я+ТИ - міфи й правда про юнаків та дівчат»
Мета: ознайомити учнів з деякими гендерними відмінностями.
Тривалість – 15 хв.
Інструкція: зараз ми будемо працювати в групах, кожній групі надається декілька міфів, з якими треба погодитися чи не погодитися та таблиця №1 «Гендерні характеристики особистості». Час на обговорення – 10 хв. (В кожній групі повинно бути однакова кількість юнаків і дівчат; всього в групі – 6 учасників).
Міфи:  
-         Дівчата більш слухняні, ніж хлопці. – Хлопці краще можуть оцінити складне становище й мислять більш логічно.
-         Дівчата більш чутливі до атмосфери, у якій вони живуть, важче переносять біль і страждання. – Хлопці більше обдаровані в математиці.
-         Дівчата вміють краще виразити свої думки. – У хлопців краща зорова пам'ять, а у дівчатслухова.
-         Хлопці краще орієнтуються в просторі. – Дівчатка менш активні.
Після обговорення, групи починають захист своїх міркувань.
Таблиця №1
Гендерні характеристики особистості
№ з/п
Основний зміст гендерних характеристик
Відмінна риса
Типологія
1.
Гендерні уявлення
Пов’язані з історичним і політичним контекстом
Патріархальні і егалітарні гендерні уявлення
2.
Гендерні стереотипи
Нормативні еталони для оцінки гендерних характеристик
Традиційні і модернізовані гендерні стереотипи
3.
Гендерні упередження
Виявляються як негативні невербальні реакції, вербальні вислови, дискримінаційні дії по відношенню до представників гендерних груп
Явні і приховані гендерні упередження

День №4. Четвер.
Тренінгове заняття «Логіка мислення»                                                                було проведено для учнів 9-10 класів. Учням найбільше сподобалась вправа «Синквейн».
Вправа «Синквейн»
Мета: активізація пізнавальної, креативної активності учасників.
Тривалість: 15 хв.
Інструкція: слово «синквейн» походить від французького слова «п’ять» і означає «вірш, який складається з п’яти частин». В кожному рядку задається набір слів, який необхідно відобразити у вірші.
·         1 рядок – головне слово, тема синквейна;
·         2 рядок – два прикметника;
·         3 рядок – три дієслова;
·         4 рядок – вислів, який несе суть;
·          5 рядок – резюме, висновок, одне слово, іменник.
Наприклад, синквейн на тему «Канікули»
Канікули/ Літні, зимові / Відпочивати, гуляти, байдикувати/ Період, вільний від навчання/ Перерва
Підготувати синквейн до слів: кішка, держава, юнак, вода, праця, емоції, я, літера, дівчина, слово, зупинка, тиша, кімната, школа, олівець (на підготовку 5 хв.)
Обговорення: - Чий синквейн вам сподобався найбільше? – Що було складно? – Чи можна на будь - яку тему придумати синквейн?                                      Приклади синквейнів
ЮНАК
ДІВЧИНА
Врівноважений, добрий
Працювати, мислити, допомагати
На нього можна покластися в найскладнішій ситуації                                                                                                                                                                                                                                                                                            
Барвінок
Емоційна, гарна
Фантазувати, вчитися, прикрашати
Біле личко – цвіт ромашки,чорні брови – крила пташки, вуста полум’ям палають, очі з розуму збивають
Калина

День №5. П’ятниця.  
Засідання секції МАН з психології «У глибинах душі».                                             В засіданні прийняли участь 16 учнів-членів МАН секції «Психологія». Учні обговорювали актуальні проблеми, які існують при написанні науково-дослідницької роботи з психології. Також 5 учнів представили тези до науково-дослідницьких робіт. Учениця 11 класу Алексєєва Катерина, яка займається 3-й рік поспіль написанням науково-дослідницьких робіт з психології, провела серед учнів-членів МАН психологічну гру «Пізнання інших».
 Психологічна гра «Пізнання інших»
Мета: розвиток комунікативних вмінь, довіри до світу та інших.
Тривалість вправи: 5 хв.
Інструкція: всі учасники стають в коло і за командою за три хвилини, спілкуючись між собою, знайомляться один з одним по-іншому, розповідаючі про свою «внутрішню» людину щонайменше трьом учасникам, знаходять спільні інтереси. Потім разом складаємо пам`ятку «Знаходьте час для …»          
·        Знаходьте час для роботи. Це – умова успіху!
·        Знаходьте час для роздумів. Це – джерело сили!
·        Знаходьте час для гри. Це – секрет молодості!
·        Знаходьте час для читання. Це – основа знань!
·        Знаходьте час для дружби. Це – умова щастя!
·        Знаходьте час для мрії. Це – шлях до зірок!
·        Знаходьте час для любові. Це – істинна радість життя!
·        Знаходьте час для веселощів. Це – музика душі!
Рефлексія
- Що найбільше сподобалося? – Мої очікування від заняття
 Домашнє завдання
Виконання вправ на релаксацію.
                                  

День № 6. Субота.
Фрагмент уроку з психології «Минуле, теперішнє, майбутнє»                                                         для учнів 9, 11 класів (2 тренінгові групи).
Мета: створення умов для визначення своєї життєвої перспективи, життєвих цілей, шляхів і способів їх досягнень.
Вправа «Моє життєве коло»
Мета: визначити розподіл часу та ефективність взаємодії з навколишнім світом.
Тривалість вправи – 20 хв.
Інструкція:
·        Етап №1 «Як єНамалювати коло і розподілити місце в ньому відповідно до того, скільки часу займають: особисте життя, спілкування з друзями, навчання, культурне дозвілля, відпочинок, хобі.
·        Етап №2 «Як я хочу?» Перегорнути аркуш і не заглядаючи в розписане коло, створити нове.
·        Етап №3 Самопізнання. Поєднати ці два малюнки.
Обговорення: Секрет часу полягає в тому, що часу не буває багато чи мало, часу завжди достатньо, питання полягає в тому – яким чином, наскільки ефективно ми вміємо розпоряджатися власним часом.
-         У кого життєве коло співпало? – У кого ні? – Як ви думаєте чому? – На ваш погляд, в чому полягає ефективність взаємодії з навколишнім світом?
Тест «Психологічний портрет за ключовими словами» (див. додаток №1)
Мета: виявлення свого психологічного типу; складання психологічного портрету.
 Домашнє завдання. Написати лист самому собі: « Я зрозумів…»
                                             

Підведення підсумків тижня психології  «Фінал».                                          Проводиться серед учнів 5-11 класів, нагороджуються активні учасники тижня психології «Гармонія».
Учні, які входять до складу гуртка «Психолог-дослідник», під керівництвом практичного психолога, проводять фінальні вправи. Деякі з них наводимо нижче.
Мета: підведення підсумків; закріплення отриманих результатів; розвиток здібності до об’єктивної оцінки ситуації.
Вправа «Автопортрет»
Тривалість – 15 хв.
Інструкція: пропонуємо намалювати автопортрет (реалістичний, символічний, гумористичний) із відображенням у ньому своїх хобі.
Портрети вивішуються на дошці, учасники по черзі аналізують своє бачення кожного малюнка, відчуття, настрій, емоції, які він викликає, вгадують, кому він належить.
Саморегуляція «Дерево»
Тривалість – 5 хв.
Інструкція: учасники стають у коло на певній відстані один від одного. Кожний учасник сильно натискає п’ятами на підлогу, руки стискує в кулаки. Тренер говорить, звертаючись до кожного: «Ти – могутнє дерево, у тебе сильне коріння, і ніяких вітрів ти не боїшся. У складних життєвих ситуаціях, коли на душі тяжко, хочеться плакати, - стань сильним і могутнім «деревом», скажи собі, що ти сильний, у тебе все вийде, і все буде добре».
«Автопортрет»
                                                                                                                                                                 
                                                                                                                                                                        


Додаток №1

Тест  «Психологічний портрет по ключовим словам»
Тест взятий з сайту    http://testforall.narod.ru
    Щоб визначити свій психологічний тип вам необхідно відповісти на 4 головних питання, або іншими словами вами має бути визначено, хто ви:

екстраверт або інтроверт
сенсорний або інтуїтивний
логік або етик
раціональний або ірраціональний

     У тесті після загального опису цих ознак наводяться ключові слова, які характеризують кожну ознаку. Намагайтеся, не задумуючись, у кожній парі слів вибрати те, що вам більше підходить, до якого як би "лежить душа". У якому стовпчику ви виберете більше слів, така ознака у вас і переважає


Екстраверт                                                 Інтроверт
говорити
слухати
орієнтований у зовнішній світ
орієнтований усередину себе
висловлюватися уголос
переживати в собі
товариськість
зосередженість
говіркий
замкнутий
жвавий
спокійний
широта
глибина
гучний
тихий
витрата енергії
збереження енергії

Сенсорний                                                                  Інтуїтивний
робота
натхнення
сьогодення
майбутнє
стабільність
нові можливості
конкретний
абстрактний
практик
фантазер
буквальний
фігуральний
фактичний
теоретичний
застосування на практиці
пошук схованого змісту
реаліст
ідеаліст








Розумовий (логік)                                                     Чуттєвий (етик)
думки
почуття
логічний
сентиментальний
аналізувати
співпереживати
об'єктивний
суб'єктивний
справедливий
гуманний
чіткість
гармонія
схильний до критики
доброзичливий
твердий
м'якосердий
голова
серце

Вирішальний (рац.)                                                Сприймаючий (іррац.)
дисципліна
розкутість
план
імпровізація
організований
імпульсивний
вирішувати
чекати
структура
плин
розклад
воля дій
визначений
орієнтований
керувати
адаптуватися
закінчувати
починати

Результати тесту
Ваші психологічні характеристики:

- взаємодія з навколишнім світом;
- спосіб сприйняття інформації;
- спосіб прийняття рішень;
- тип планування життя.

    Якщо у вашому типі замість однієї з букв виявиться знак питання, то це означає, що ви сумніваєтеся у цій характеристиці і можливі два варіанти типу. Почитайте їхній опис і виберіть найбільш відповідний. Якщо вийшло два знаки питання, то можливі 4 варіанти типу, спробуйте все-таки вникнути в суть питань. Якщо знову не вийде, переходьте до інших тестів. Ваш тип обов'язково повинний визначитися

Екстраверт або Інтроверт

      Перша ознака типу особистості характеризує спосіб взаємодії з навколишнім світом: куди людина направляє свою енергію. Установлено, що людина схильна орієнтуватися або в зовнішній світ, або на свій внутрішній світ. Людей, орієнтованих зовні, прийнято називати екстравертами. Тих же, хто більш схильний до світу внутрішнього, називають інтровертами.
     Якщо Ви екстраверт, те Ви дуже товариські, постійно шукаєте контакту з людьми. Ви легко йдете на контакт і завжди знаходите тему для розмови, не любите довго залишатися наодинці із собою. Ваші інтереси лежать у різних областях, коло Ваших знайомих дуже широке. Ви схильні до активної діяльності, тому як пізнаєте світ на власному досвіді. Любите бути у центрі уваги і подій, умієте радуватися життю "тут і зараз". При постановці задачі і ухваленні рішення Ви прагнете активно радитися з навколишніми, однак більше говорите самі, чим слухаєте. Вам властиво спочатку висловитися, а потім осмислити вимовлене. Тому бувають моменти, коли по закінченні дискусії Ви дорікаєте себе: "Коли, нарешті, я навчуся тримати язика за зубами?"
     Якщо Ви інтроверт, то основна частина Вашої енергії спрямована на внутрішній світ переживань і почуттів. Ви любите проводити багато часу на самоті. Велика кількість людей навколо стомлює Вас. Ваші знайомі нечисленні, але на більшість з них можна покластися. Ви не любите бути в центрі уваги, стримані в прояві емоцій. Перш ніж досліджувати світ на досвіді, намагаєтеся зрозуміти його розумом і тому відрізняєтеся не широтою, а глибиною пізнання. При постановці задачі й ухваленні рішення обмірковуєте питання перш ніж винести його на загальне обговорення. Вважаєтеся гарним слухачем. Вам властиво спершу думати, а потім говорити. Тому іноді по закінченню дискусії Ви дорікаєте себе: "Чому я не сказав...?"

Сенсорний або Інтуїтивний

      Друга ознака типу особистості характеризує спосіб сприйняття інформації.
     Якщо Ви спостерігаєте за світом і збираєте інформацію буквально, використовуючи прагматичний, утилітарний підхід, то Ваше сприйняття сенсорне. Вам подобається сприймати дотиком, нюхати, чути, бачити, пробувати на смак. Ви надаєте перевагу фокусуванню уваги на фактах і деталях, а не на тім, що вони значать. Задаєте чіткі питання й очікуєте таких же чітких і точних відповідей. Теоріям віддаєте перевагу фактам, деталі бачите краще, ніж картину в цілому. Концентруєтеся на тім, що робите в даний момент, не думаючи, що за цим піде. Більш того, Ви будете скоріше щось робити, чим думати про це.
      Якщо ж Ви, одержавши інформацію за допомогою п'яти органів чуття, починаєте інтуїтивно шукати взаємозв'язки, сховане значення, то Ваше сприйняття -  інтуїтивне. Ви фіксуєте увагу на висновках, не любите деталі і вважаєте їх нудними, бачите картину в цілому краще, ніж її окремі елементи. На будь-який тип питань, будь-то точні або загальні, схильні давати загальні відповіді. Маєте звичай думати відразу про декілька речей, тому іноді Вас сприймають як розсіяну людини. Працюючи над чимось, постійно думаєте, що за цим буде, прагнете побачити події в розвитку.

Розумовий або чуттєвий
(логік або етик)

     Третя ознака типу особистості характеризує спосіб прийняття рішень.
     Якщо Ви, приймаючи рішення, керуєтеся логікою, безсторонні, об'єктивні, то Ви відноситеся до розумового типу (логік). Ви приймаєте остаточне рішення тільки після того, як проаналізуєте усі факти. Маєте скоріше вольовий, чим м'який характер, здатні залишатися незворушним і стриманим у ситуаціях, у яких інші втрачають самовладання. Ви пишаєтеся своєю об'єктивністю, навіть незважаючи на обвинувачення в байдужості.
      Якщо Ви приймаєте рішення виходячи з особистих, суб'єктивних оцінок, то Ви відноситеся до людей  чуттєвих (етик). Ви вважаєте правильним рішенням те, яке враховує почуття людей. З'ясуванню істини віддаєте перевагу згоді, прагнете згладити конфлікт. Ви з задоволенням робите людям послуги, навіть незважаючи на те, що деякі цим зловживають. Найважливіше для Вас - як уплине рішення на тих, кого воно стосується.

Вирішальний або Сприймаючий
(раціональний або ірраціональний)

      Четверта ознака типу особистості визначає, якою функцією - збір інформації або прийняття рішень - головним чином користується людина.
      Якщо Ви належите до вирішального (раціональному) типу, то любите чітко організоване життя. Ви прагнете усі спланувати, врегулювати, проконтролювати. Любите порядок і завжди стежите, щоб усе було на своїх місцях. Ведете записи того, що потрібно зробити. Не любите несподіванок, зміна ситуації вибиває Вас з колії. Ви завжди доводите роботу до кінця.
     Якщо Ви належите до сприймаючого (ірраціонального) типу, то ведете більш вільний спосіб життя. Планування не є Вашою сильною стороною. Ви не прагнете керувати життям і легко пристосовуєтеся до зміни ситуації. Невизначеність не гнітить Вас. Для того, щоб укластися в термін, робите ривок у останню хвилину. Не любите, коли Вас чимось зобов'язують. Не квапитеся з ухваленням рішення. Робота не має для Вас змісту, якщо вона не цікава. Ви не завжди доводите почату справу до кінця.





Використана література
1. Волобуєва Т.П. Розвиток творчої компетенції школярів. – Х.: Вид.група «Основа», 2005.
2. Галіцина Л. Серйозні ігри для серйозних людей. – К.: Шк.світ, 2007.-120с.
3.Дубасова Т. Комунікативні ігри. – К.: Шк.світ, 2005.-С 9-15.
4. Ліщинська О.А. Порадник практичного психолога. – Івано –Франківськ, 2000.
5. Лобзин В., Решетников М. Аутогенная тренировка. – Л., 1986.
6.Психічне здоров`я дитини/ Упорядник Т.Гончаренко. – К.: Ред.загальнопед.газет, 2003. – 128 с.
7. Словник психолого - педагогічних термінів, понять/ Уклад. Ю.В. Буган, В.Урський. – Тернопіль, 2001.
8. Юркевич В.С. Одарённый ребёнок и игра для учителей и родителей. – М., 1996.- 136с.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий